vineri, 4 iulie 2014

Proiect Poieni Strâmbu (II)




La mică distanţă de Timişoara, între creţurile Munţilor Poiana Ruscă, într-o zonă încă împădurită şi prea puţin cunoscută se află tabăra de la Poieni Strâmbu. Fără semnal gsm - excepţie făcând doar câteva locuri pe creastă – fără Internet, găseşti aici o linişte absolută. Numai în vacanţa de vară şi câteva weekend-uri locul se umple de glasuri de copii şi de neastâmpăr juvenil, în rest, locul rămâne pustiu şi uitat.
Traseele din păduri au fost uitate, abandonate şi, chiar dacă unele mai sunt marcate, paşii turiştilor nu le-au mai străbătut de tare multă vreme.
Clubul Bănăţean de Turism, cel care a participat de-a lungul anilor la marcarea şi amenajarea multor trasee în zonă, şi-a asumat şi de data aceasta responsabilitatea pentru efectuarea activităţilor de reconstituire şi marcare sau refacerea marcajelor traseelor turistice şi de ciclism, amenajarea punţilor, realizarea unei hărţi cu traseele din jurul taberei ...
Au fost efectuate mai multe deplasări în zonă în vederea derulării acestui proiect, s-au făcut măsurători, s-au străbătut trasee ce vor apărea pe o hartă a zonei. Mărturii de la vizita anterioară puteţi citi accesând acest link.
De data aceasta aveam de atins două obiective astfel că ne-am împărţit în două cete ... de muncitori şi de drumeţi. Una mai numeroasă, ce urma să muncească la reconstituirea punţilor de pe Valea Mare şi Şopot. Vechea punte de pe Valea Mare era distrusă complet, iar cea care unea malurile Şopotului era impracticabilă, astfel încât era de preferat traversarea prin apă decât pe podeţ. Un alt grup, mai restrâns din punct de vedere numeric, avea sarcina de a marca cu gps-ul pe hartă un traseu de creastă ce ajunge până în satul Bătrână din Ţinutul Pădurenilor.
Înainte de ora 9 grupul de cinci care urma să străbatem drumul de creastă până la Bătrâna am părăsit tabăra şi, urmând marcajul triunghi galben am urcat o potecă abruptă ce duce de la aprox 400 m altitudine până aproape de 600. La capătul acestui urcuş efectivul grupului s-a diminuat, domnul Milan, după ce a urcat mare parte a acestei pante abrute, a hotărât că e mai înţelept să se întoarcă, motivând că nu poate continua deoarece bocancii îi sunt prea largi. Am rămas patru: subsemnata, Bogdan L., Paul şi Georgiana.
Trecând prin tunelul de pe decovil săpat în piatră cu peste un secol în urmă de mâna omului, mai precis de mâna prizonierilor italieni de pe vremea dominaţiei austro-ungare, prin care treceau vagoanele cu lemne trase de cai, am făcut primul popas într-o poiană unde l-am aşteptat pe Bogdan care s-a oferit să-l conducă pe drumul de întoarcere pe domnul Milan. După ce a mai urcat o dată panta, Bogdan s-a prăbuşit pe iarba moale din poiană pentru a se odihni puţin. Nu prea mult, pentru că mai aveam un drum lung de străbătut şi deja pierdusem multă vreme cu acest eveniment.
Eram pe creastă, străbătuserăm partea cea mai grea, dar şi cea mai scurtă şi cunoscută – mai urcasem panta acesta şi cu alte ocazii, urma însă drumul cel lung şi necunoscut. Niciunul dintre noi nu-l mai parcursese şi eram cu toţii mai mult sau mai puţin novici în descoperirea traseelor. Aveam informaţii că acest traseu era marcat ... şi nu prea, şi nu a mai fost utilizat pentru drumeţii de ani de zile.
La Bătrâna am mai fost, anul trecut, am şi scris despre vizită aici, dar pe alt drum, cel pe care urma să ne întoarcem acum ... în cazul în care nimeream traseul şi ajungeam în sat, deci, important era să ajungem la Bătrâna, drumul de întoarcere nu mai era o problemă.


Am părăsit poiana şi am intrat în pădure căutând din priviri marcajul bandă albastră, cel care trebuia să ne ducă până la destinaţie. Am făcut doar câteva sute de metri şi am ajuns din nou într-o poiană în mijlocul căreia era un pom mare cu marcaj pe el, se vedea de la distanţă şi ne-am îndreptat cu bucurie spre el, dar apoi, ia marcajul de unde nu-i. Ne-am învârtit în jurul pomului, apoi fiecare dintre noi a încercat în altă direcţie prin iarba deasă şi înaltă până la brâu, dar nici urmă de marcaj. Eram dezamăgiţi, nu puteam da greş atât de curând, când nici n-am început bine traseul. Am decis să o luăm prin pădure, urmând un marcaj forestier iar decizia s-a dovdit a fi bună, la scurt timp am găsit marcajul nostru, banda albastră.
Drumul în continuare nu a fost simplu, am greşit drumul de vreo două ori şi am fost nevoiţi să ne întoarcem pentru a porni apoi pe direcţia bună, am fost atacaţi de haite de câini ciobăneşti, puţinele persoane întâlnite pe drum nu ştiau să ne răspundă când întrebam de drumul de creastă spre Bătrâna – nici nu ştiau că există un astfel de traseu, au existat momente de ezitare, de nelinişte, dar de fiecare dată am reuşit să găsim marcajul şi să ne continuăm drumul.


Ştiam că va urma să trecem printr-o pădure seculară şi, deşi nu eram foarte siguri unde este localizată, când am pătruns printre copaci am recunoscut-o imediat, era copleşitoare, măreaţă, inertă, bătrână ca si timpul însuşi. Copacii nu erau aşa de groşi precum mă aşteptam dar erau impozanţi, şi, poate pare ciudat, nu-ţi dădeau senzaţia de teamă, din contra, ne simţeam protejaţi, eram veseli şi revigoraţi.
Eram puţin îngrijoraţi că ultima parte a drumului pe care l-am parcurs era mai mult în coborâre, iar satul se află situat la aproape 900 m. La un moment dat, printre crengile copacilor am zărit în depărtare o creastă, atunci am realizat că misiunea noastră va fi finalizată cu bine, ştiam că acolo sus, încă ascunsă printre faldurile dealurilor se afla dânsa, Bătrâna. Eram undeva în vale şi a urmat un urcuş serios pe un drum şerpuit, dar priveliştea ce ni se dezvăluia în timp ce urcam ne-a răsplătit din plin efortul şi, certitudinea de a ne afla atât de aproape de ţintă ne-a încurajat dându-ne ultima fărâmă de putere de care mai aveam nevoie.


Era ora 16 când am ajuns în sat şi ne-am aşezat pentru a ne odihni. Între timp, colegii noştri care munceau la refacerea punţilor terminaseră lucrul. Dar iată ce ne povesteşte Bogdan C. despre munca desfăşurată de el şi ceilalţi componenţi ai echipei:
"O dimineaţă de iunie liniştită şi frumoasă. Avem în plan reconstruirea a două punţi peste 2 râuri din zonă: Valea Mare şi Şopot.
Coborâm în Valea Mare şi ne punem pe treabă. Cele două trunchiuri de brad de câte 8 m fiecare erau deja aduse jos aproape de malul apei, fapt ce ne-a uşurat considerabil munca. Totuşi, ca să trecem şi să fixăm cele două trunchiuri de brad peste apă, a fost nevoie de 6 oameni.
Până am montat şi fixat paleţii pe cei doi brazi a durat ceva fiindcă trunchiurile erau inegale şi a fost nevoie să folosim “rondele” de sprijin şi egalizare.
La un moment dat a trebuit ca cineva să intre şi în apă fiindcă nu mai aveam cum să manevrăm paleţii şi să batem cuie. A intrat Dexi şi cu mine. El avea cizme de cauciuc, iar eu rezistenţă la apă rece. Cred că am bătut cu toţii cel puţin 100 de cuie în fiecare punte.



Chiar dacă a durat ceva, rezultatul a fost unul foarte bun. O punte solidă, sigură, care (dacă nu o ia vreo viitură) ar trebui să reziste cel puţin 8 ani.
Pe la ora 13:00 am plecat spre Şopot ca să construim a doua punte.
Puntea de peste Şopot am costruit-o la o palmă peste puntea veche  care încă mai stă în picioare. De data aceasta toată echipa s-a mişcat şi mobilizat foarte bine (având deja experienţă de la puntea de pe Valea Mare) şi lucrarea a fost gata în circa 3 h. Am lucrat cu toţii în mod egal, constant şi cu precizie, ca o maşinărie germană. Doru tăia cu drujba scânduri şi rondele de susţinere, Nicu şi Bela aşezau şi fixau paleţii, iar eu şi Dexi veneam în urma lor şi băteam cuiele de susţinere. La această punte, datorită faptului că era puţin în pantă, am fost nevoiţi să fixăm transversal nişte şipci (opritoare) în caz că puntea alunecă. La final Liubiţa a vopsit ambele punţi cu ulei de motor ars pentru a încetini putrezirea lemnului.
A doua punte a fost gata la ora 16:00."


Aşadar, ambele echipe au îndeplinit misiunile cu care erau însărcinate, diferenţa o reprezenta doar că noi mai aveam de parcurs un drum lung de întoarcere, şi nu oricum ci contra cronomentru, deoarece în cazul în care nu ajungeam înapoi în tabără la ora 19, colegii noştri plecau pe urmele noastre şi, cum în tabără nu este semnal, nu puteam să-i anunţăm unde suntem.
După o pauză foarte scurtă, am luat-o la vale, şi acest fapt ne-a încurajat, anume că nu mai aveam de urcat ci doar de coborât, urmând marcajul cruce roşie, aveam de străbătut o creastă frumoasă cu deschidere mare, cu privelişti minunate, apoi urma o coborâre accentuată prin pădure şi la final un luuung drum forestier până în tabără. Am mers şi am tot mers, astfel încât la ora 19, chiar dacă încă nu ajunsesem la destinaţie, totuşi eram îndeajuns de aproape încât să putem comunica prin intermediul staţiilor de emisie-recepţie.
Ziua de lucru s-a terminat, obiectivele au fost atinse şi, ce credeţi că am făcut? Ne-am odihnit? Nuuu! Am ieşit să facem mişcare, unii au jucat fotbal pe terenul sintetic din incinta taberei, alţii au făcut o plimbare de seară prin împrejurimi.



A doua zi am pornit pe traseele pe care se găseau cele două punţi refăcute. Şi mare ne-a fost bucuria când am zărit înaintea noastră un grup de copii ce treceau bucuroşi peste punţi, ei fiind primii beneficiari ai muncii desfăşurate de către membri Clubului Bănăţean de Turism.
Sperăm ca în cel mai scurt timp să realizăm şi o hartă a zonei, cu toate traseele ce pot fi parcurse şi să o afişăm în tabără, astfel încât zona să poată fi explorată pe o întindere cât mai mare şi în siguranţă.

Credit foto: Bogdan Lapadat şi Bela Fancsali

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu